|
Martin Svensson föddes 1978 och är uppväxt
i Svedala, utanför Malmö. Han började inte sin musikerbana
förrän hans storebror kom hem med en gitarr, då var
han i tolvårsåldern. Annars är han uppväxt i
en musikrik miljö med allt från jazz till hårdrock.
Det tog inte lång tid förrän Martin tagit över
gitarrspelandet och spelade i flera olika band, från covers
till death metal. Liksom så många andra tonsättare
som är rockmusiker i grunden började Martin skriva allt
mer tekniskt krävande låtar. " I takt med att låtarna
blev allt knäppare, desto snedare tittade bandmedlemmarna på
mig".
När han började på musikgymnasiet (med gitarr som
huvudinstrument) fick han en ingång till jazzen och improvisation
som gick hand i hand med bandet Morgondag som han spelade i mellan
1996-98, vars influenser var hämtade från 70-talets Yes
och Genesis. Det var under gymnasiet som Martin började rikta
sitt intresse mot den klassiska musikens teori och harmonilära,
han studerade hellre barockkontrapunkt än planka gitarrsolon
och intresset för att spela gitarr började svalna. |
 |
Efter gymnasiet studerade han musikvetenskap vid Lunds Universitet
i två terminer, varvat med att undervisa gitarr vid studiecirklar.
Komposition studerade han privat några enstaka gånger
för Mattias Svensson under våren 1998. Samma höst
blev han antagen till Gotlands Tonsättarskola och studerade
där i två år för Sven-David Sandström,
Per Mårtensson och Henrik Strindberg. Den sista terminen
började även Mattias Svensson undervisa där och
är nu utbildningsansvarig för skolan.
"Det var två intensiva och produktiva år, och
en ny värld av klanger och ljud som jag aldrig trodde var
möjlig öppnade sig för mig. En av anledningarna
till att man blev så produktiv var att man hade sådan
nära kontakt med musiker på ön och fick respons
väldig fort för det man hade gjort". Under det
två åren Martin studerade på Gotland skrev
han en rad olika verk (till och med jazzarrangemang till Visby
storband). Några som kan nämnas är In Su
som skrevs till kammarensemblen Sonanza. I den nya tiden
som vann förstapris i en tonsättartävling, utlyst
av Umeå symfoniorkester och Liquidations för
Gotlands blåsorkester och dans med koreografi av Helena
Högberg.
Hösten 2000 var Martin tillbaka i Malmö och började
på den 7-åriga kompositionsutbildningen vid musikhögskolan.
De tre första åren studerade han komposition för
Rolf Martinsson, EAM för Kent Olofsson och i kontrapunkt,
gehör och instrumentation undervisade Björn-Tryggve
Johansson. De sista åren studerade Martin komposition
för professor Luca Francesconi och EAM för Kent Olofsson.
|
|
Biografi
i PDF |
|
|