Biografi


Till Startsidan Till Biografin Till Verkförteckningen Till CD Till Clou Till Kontakt Till Länkar
In English

Martin Svensson föddes 1978 och är uppväxt i Svedala, utanför Malmö. Han började inte sin musikerbana förrän hans storebror kom hem med en gitarr, då var han i tolvårsåldern. Annars är han uppväxt i en musikrik miljö med allt från jazz till hårdrock. Det tog inte lång tid förrän Martin tagit över gitarrspelandet och spelade i flera olika band, från covers till death metal. Liksom så många andra tonsättare som är rockmusiker i grunden började Martin skriva allt mer tekniskt krävande låtar. " I takt med att låtarna blev allt knäppare, desto snedare tittade bandmedlemmarna på mig".

När han började på musikgymnasiet (med gitarr som huvudinstrument) fick han en ingång till jazzen och improvisation som gick hand i hand med bandet Morgondag som han spelade i mellan 1996-98, vars influenser var hämtade från 70-talets Yes och Genesis. Det var under gymnasiet som Martin började rikta sitt intresse mot den klassiska musikens teori och harmonilära, han studerade hellre barockkontrapunkt än planka gitarrsolon och intresset för att spela gitarr började svalna.
Efter gymnasiet studerade han musikvetenskap vid Lunds Universitet i två terminer, varvat med att undervisa gitarr vid studiecirklar. Komposition studerade han privat några enstaka gånger för Mattias Svensson under våren 1998. Samma höst blev han antagen till Gotlands Tonsättarskola och studerade där i två år för Sven-David Sandström, Per Mårtensson och Henrik Strindberg. Den sista terminen började även Mattias Svensson undervisa där och är nu utbildningsansvarig för skolan.

"Det var två intensiva och produktiva år, och en ny värld av klanger och ljud som jag aldrig trodde var möjlig öppnade sig för mig. En av anledningarna till att man blev så produktiv var att man hade sådan nära kontakt med musiker på ön och fick respons väldig fort för det man hade gjort". Under det två åren Martin studerade på Gotland skrev han en rad olika verk (till och med jazzarrangemang till Visby storband). Några som kan nämnas är In Su som skrevs till kammarensemblen Sonanza. I den nya tiden som vann förstapris i en tonsättartävling, utlyst av Umeå symfoniorkester och Liquidations för Gotlands blåsorkester och dans med koreografi av Helena Högberg.

Hösten 2000 var Martin tillbaka i Malmö och började på den 7-åriga kompositionsutbildningen vid musikhögskolan. De tre första åren studerade han komposition för Rolf Martinsson, EAM för Kent Olofsson och i kontrapunkt, gehör och instrumentation undervisade Björn-Tryggve Johansson. De sista åren studerade Martin komposition för professor Luca Francesconi och EAM för Kent Olofsson.

 

Biografi i PDF